Олімпіадні завдання

Олімпіада як один із видів змагань набули великого значення у нашому місті.
Щороку проводяться олімпіади у старших та початкових класах різного рівня: шкільні, міські, обласні.
Вони охоплюють половину учнів, які з бажанням приймають участь у змаганнях, намагаючись перемогти. Більшості учням виноситься подяка, нагорода за творче досягнення, перемоги.
Підготовка до олімпіад здійснюється протягом навчального року, іноді школярам пропонується самим створити, скласти нестандартні завдання для учнів їхнього віку.
Олімпіади в початковій школі – засіб виховання сумлінного ставлення дітей до навчання; одна з форм позакласної роботи, яка створює умови для вияву обдарованих дітей, посилює зв’язки сім’ї і школи.
Олімпіади подобаються, зацікавлюють і дітей, і батьків.
Вчителю допомагають спланувати завдання пошукові, оригінальні, бо це є підсумок набутих знань, умінь і навичок.



Олімпіадні завдання з природознавства для учнів 4 класів

1  Назвіть корисні копалини за їх описом.
1.1 міцна гірська порода, що складається з окремих частинок у вигляді пластинок та зерен рожевого чи сірого кольору; використовується у будівництві для облицювання будинків, набережних річок, фундаментів. Це:
а) граніт;
б) нафта;
в) мармур;
г) вапняки.

1.2. корисна копалина, яка утворилася мільйони років тому з решток маленьких морських тварин на дні морів та океанів; перебуває у твердому стані; міцний; використовують у будівництві. Це:
а) граніт;
б) нафта;
в) мармур;
г) вапняки.

1.3. горюча корисна копалина, що утворилася з решток тварин і рослин; перебуває у рідкому стані; добувають із глибин землі за допомогою свердловин; виготовляють бензин, гас, паливо та мастила для двигунів. Це:
а) граніт;
б) нафта;
в) мармур;
г) вапняки.

1.4. складається з окремих дрібних тіл-частинок твердої породи; утворився внаслідок руйнування гірських порід; сипкий; білого, жовтого, сірого кольору; використовують у будівництві, для виготовлення скла, посуду. Це:
а) пісок;
б) нафта;
в) мармур;
г) вапняки.
1.5. горюча корисна копалина, що утворюється і зараз на болотах з решток  рослин; перебуває у твердому стані;крихкий; добувають відкритим способом; виготовляють ліки; використовують для удобрення ґрунтів. Це: 
а) граніт;
б) нафта;
в) торф;
г) вапняки.

2. Запиши за допомогою цифр та знаків
Три градуси тепла  ________________________
Одинадцять градусів морозу ________________
Двадцять два градуси тепла  ________________
Десять градусів морозу ____________________

3. Що таке карта?
а) Зображення земної поверхні в кольорі;
б) Зображення земної поверхні за допомогою умовних знаків;
в) Зменшене в багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків;
          г) Зменшене узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні.

4. Як називається карта, на якій зеленим кольором позначені рівнини, жовтим – височини, синім – моря?
а) географічна;
б) фізична;
в) політична;
г) топографічна.

5. Яким кольором на карті позначають найвищі гори?
 а) темно-коричневим;
б) червоним;
в) зеленим;
г) темно-синім.
6.  Вкажи дати, зєднавши стрілками.
     весняного рівнодення                                            21 грудня
     осіннього рівнодення                                             20 березня
     літнього сонцестояння                                           22 вересня
     зимового сонцестояння                                          21 червня
7. Впізнай за описом океан і вкажи його назву.
Цей  океан  найменший за величиною. Він омиває північні береги материків Євразія і Північна Америка. Весь простір океану разом з морями називають Арктикою. Поверхню океану вкриває товстий шар криги. Узимку тут лютують морози й урагани. Сонце не з’являється на горизонті протягом кількох місяців. Тільки Місяць
та зорі освітлюють крижану пустелю. Зима триває 9–10 місяців. Улітку настає час, коли Сонце зовсім не заходить за горизонт. Проте воно стоїть низько над горизонтом, як у нас уранці. Сонячне проміння немов ковзає по поверхні води й тому мало її нагріває. Літо холодне –вода звільняється від криги тільки біля берегів. Це:
а) Тихий океан;
б) Атлантичний океан;
в) Індійський океан;
г) Північний Льодовитий океан.

8.  Впізнай за описом океан і вкажи його назву
         Рослинний і тваринний світ цього океану дуже різноманітний. У водах океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30–60 см . На півночі й півдні океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте також ламінарія, яку ще називають морською капустою. У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. У водах цього океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, котики, плавають кити, серед яких найбільший – синій кит. Тут  виловлюють найбільше у світі риби, а також інші морепродукти – кальмари, креветки, краби, устриці. На спеціальних морських фермах вирощують морські водорості. Їх використовують для виробництва ліків, як корм для домашніх тварин та сировину для одержання газу й інших видів пального. Це найглибший і найбільший океан на Землі. Це:
а) Тихий океан;
б) Атлантичний океан;
в) Індійський океан;
г) Північний Льодовитий океан.

9. Впізнай гори за описом:
Біля підніжжя цих гір ми потрапимо в лісостеп. Піднімаючись угору, побачимо, що його послідовно змінюють дубові, букові та смерекові ліси, а вище їх змінюють полонини. Вони вкриті вологолюбними, холодостійкими трав’янистими рослинами. Тут багато річок, озер та джерел мінеральних вод. Це:
а) Кримські гори;
б) Гімалаї;
в) Карпати;
г) Уральські гори

10. Впізнай гори за описом:
Ці гори нижчі, але і тут можна побачити, що рослинність на схилах змінюється з підйомом вгору. Можна зустріти посухостійкий дуб пухнастий, ялівець високий, кипариси, магнолії, пальми. У горах водяться муфлон, дикі свині, кам’яна куниця, білка. Тут багато птахів: гриф чорноголовий, сип білоголовий. Це:
а) Кримські гори;
б) Гімалаї;
в) Карпати;
г) Уральські гори.

11.З’єднай  природну зону і заповідник,  який на ній розташований.
                 Поліський                            Карпатські гори
                 Асканія-Нова                      Південний берег Криму
                 Карпатський                        зона мішаних лісів
                 Ялтинський                         степова зона
12. Впізнай природну зону за описом і напиши її назву
Зима тут триває 8 – 9 місяців, морози бувають до -50  градусів Цельсія. Ґрунт  мерзлий, за коротке і прохолодне літо він встигає відтанути не більше як на 50 см. З рослин поширені мохи. Тут ростуть карликова береза та полярна верба. З тварин водяться північний олень, песець, полярна сова. Влітку на озера прилітають дикі качки, гуси, лебеді. Це:
а) степи;
б) тайга;
в) тундра;
г) пустелі.

13. Впізнай природну зону за описом і напиши її назву
         Тут випадає дуже мало опадів. Температура сягає +50 градусів Цельсія. Рослинність дуже бідна. Ростуть тільки ті рослини, що пристосувалися до таких умов: саксаул, верблюжа колючка, піщана осока.  Серед тварин розповсюджені верблюд,  джейрани, віслюки-кулани,  варани,   змії, черепахи. Це:
а) степи;
б) тайга;
в) тундра;
г) пустелі.

14. Впізнай за описом материк і вкажи його назву
Рослини і тварини пристосувалися до умов життя в пустинях, тропічних лісах, безкраїх степах – саванах. Савани вкриті високою травою і населені різноманітними тваринами. У тропічних лісах зустрічаються людиноподібні мавпи. Тут живуть слони, зебри, буйволи, носороги, жирафи, леви, найменший на Землі птах – нектарниця. Це:
а) Африка;
б) Австралія;
в) Євразія;
г) Північна Америка.

15. Впізнай за описом материк і вкажи його назву
         Материк, де жарко і мало вологи. Тут водяться звірі, які відкладають яйця, – качкодзьоб і  єхидна. Тільки на цьому материку поширені кенгуру і сумчастий ведмідь – коала. Великими зграями літають хвилясті папуги. Серед рослин виділяються дерева евкаліпти заввишки до 100 метрів. Це:
а) Африка;
б) Австралія;
в) Євразія;
г) Північна Америка.

16. Найближча планета до Сонця це:
          а) Венера;
          б) Меркурій;
          в) Юпітер;
          г)  Нептун.

17. Полярна  зоря завжди сяє над:
           а)  північною стороною горизонту;
           б) південною стороною горизонту;
           в) східною стороною горизонту;
           г) західною стороною горизонту.

18. Сузір’я  Велика Ведмедиця у народі ще називають:
           а) сузіря Борона;
           б) сузіря Криниця;
           в) сузіря Великий Віз;
           г) сузіря Дівчина з відрами.

19. Унаслідок руху Землі навколо Сонця відбувається зміна :
           а) дня і ночі;
           б) нахилу земної осі;
           в) теплових поясів Землі;
           г) пір року.

20. Відомо, що календар – це система обчислення часу, заснована на повторюваності
природних явищ і на русі небесних тіл. Слово «календар» походить від латинського «календаріум», що означає:

а) «місячна книга»;
б) «сонячна книга»;
 в) «боргова книга»;
г) « зоряна книга».


 Олімпіадні завдання
з української мови для учнів 4 класів


1. Кожен вислів заміни одним словом-синонімом. Запиши.
         Вмиватися слізьми –
         Лягати разом з курми –
         Носити на руках –
         Зарубати на носі –
         Стукнуло в голову –
         Повісив голову –
         Прикипіти очима –

2. Прочитай. З’єднай стрілочками частини прислів’їв, приказок. Спиши, вставляючи пропущені букви.
         Були б пирі…ки,                                     але ле…ко його згубити.
         Треба нах…литися,                       від далекого брата.
         Грудка рідної з…млі                     того увечері не наздожен…ш.
         Слово – не горобець,                     будуть і дру…ки.
         Бли…ький сусі… кращий              щоб з кр…ниці води напитися.
         Що ранком не зроб…ш        ,                 доро…ча за золото.
         Ва…ко щастя знайти,                    вил…тить – не впійма…ш.

3. Спиши прислів’я, вставляючи пропущені слова-антоніми.
         Геть пішло з країни горе – розлилося … морем.
         Занедбаєш науку в … , пожалкуєш у старості.
         Радість красить, а … палить.
         Для щастя свого народу не страшно у вогонь і в … .
         Де багато слів, там … діла.
         Де щира праця, там густо, а де … , там … .
         Добрий горщик, та … борщик.

4. Склади два речення зі словом надія так, щоб у першому цей іменник відповідав на питання що?, а в другому – на питання хто?
Склади речення з іменником  мати і дієсловом мати.


5. Перебудуй речення так, щоб підмети стали звертаннями, а самі речення – спонукальними.
         Зозуля обізвалася ще один раз і полетіла в осяяну теплим сонцем далечінь.
         Сонечко посміхається і на промінні спускає у ліси, у луки, в поля і на воду свої ключі.

6. Якщо ти правильно утвориш слова з цих складів, то прочитаєш рядки з поезії Т.Г. Шевченка:
         зо, ди, ве, ре, няя, моя, рою, чір, зій, над, го;
         по, з то, лі, в не, го, ти, рим, сень, во, ко, во, бою, хе.

7. Прочитай початок казки. Продовж її. Запиши свій текст та добери до нього заголовок.
         Молоденька струнка горобинка з’явилася у зимовому лісі несподівано.
-  Гляньте, як горять проти сонця її багряні ягоди! Вона наче дівчина у червоному вінку, - вигукнув молодий клен. Розмову перебила сорока:
-  Ви нічого не знаєте! Це справді дівчина, тільки …

8. Якими висловами правого стовпчика можна замінити словосполучення в лівому? З’єднай пари стрілками.
         Дружно                                 душа в душу
         Привернути увагу                 збитися з ніг
         Дуже стомитися                     ані живий, ані мертвий
         Цілодобово                                     ламати голову
         Дуже переляканий                ані вдень, ані вночі
         Напружено думати               зелена вулиця
         Глибоко схвилювати             впадати в око
         Вільний шлях                        зачепити за живе

9. Подані слова розмісти за алфавітом і з останніх літер запиши прислів’я.
         Долото, форум, зуб, черепаха, шиє, заклад, верх, Ірина, олово, малює, міст, гніт, тіні, рій.

10. Встав у речення слова, що звучать і пишуться однаково.
         Уранці я мию руки, ______. Хоч не ________ я ніколи, та голок у мене доволі.
         Максим і Дем’ян – _______. Вони будуть _______ участь в інсценізації казки.

         Братик загубив іграшку і почав _______. Ми розвішали кольорові ______, в яких повідомлялось про наше свято.

Олімпіадні завдання з
математики для 4  класу

І варіант

1.     Запиши найменше шестицифрове число різними цифрами .  

2.     Коля, Ваня, Боря грали в шахи. Кожен зіграв по дві партії. Скільки всього партій було зіграно ?   

3.     Мама принесла яблука двом синам. Перший узяв половину яблук і пішов гуляти. Тим часом другий син узяв половину тих, що залишились (решти). Після цього залишилось 4 яблука. Скільки яблук принесла мама?

4.     Знайти перший множник:   
                           х х х х х                     х х х х х х
                                       х                                    х             
                           2 4 8 3 0                     1 8 9 3 6 8
5.     Маса коробки з печивом становить 420 г. Коли третину цукерок з’їли, маса коробки з печивом стала 300 г. Яка маса порожньої коробки ? 

6.      З дроту треба спаяти каркас куба з ребром 10 см. Скільки потрібно дроту?   

7.     Іван був на рибалці. До річки він ішов пішки, а назад їхав на велосипеді. На весь шлях він витратив 40 хв. В інший раз він до річки й назад їхав на велосипеді і затратив 20 хв. Скільки часу йому потрібно, щоб пройти весь шлях в обидва кінці пішки ?

8.       Один чоловік вип’є 30 – літрову діжку води за 10 днів, а з жінкою вип’є цю саму діжку за 6 днів. За скільки днів діжку води вип’є одна жінка ?

9.     При переробці молока одержали одну частину сметани і дві частини кефіру. Скільки було перероблено молока, якщо сметани вийшло а кг? Склади буквений вираз.  




ІІ варіант

1.     Запиши різними цифрами найбільше п’ятицифрове число, у якому сума цифр дорівнює 10.

2.     Чотири чоловіки обмінялися рукостисканням.  Скільки було рукостискань ?

3.     Група туристів виступила у похід.  Йшли 28 год зі швидкістю 4 км/год.   Поверталися автобусом, витративши на весь шлях 2 год. Знайдіть швидкість автобуса.

4.     Кусок дроту довжиною 78 см треба розрізати на кілька частин довжиною 12 см, декілька частин по 15 см, але щоб не було відходів.

5.     Маса коробки з цукерками 550 г. Коли половину цукерок з’їли, то маса  коробки стала 300 г. Яка маса порожньої коробки ?

6.     Мамі 38 років, а дочці – 18 років. Через 12 років вік дочки і сина буде дорівнювати віку матері. Скільки років синові зараз ?

7.     При виготовленні яблучної пастили на одну частину яблук береться дві частини цукру. Скільки кілограмів пастили можна отримати із 8 кг яблук ? Склади буквений вираз.

8.     Ділянка прямокутної форми поділена на 3 прямокутні ділянки шириною 15 м. Довжина першої ділянки 20 м. а довжина другої ділянки 25 м. Площа третьої ділянки рівна сумі перших двох. Яка довжина третьої ділянки ?

9.     Лисиця помітила зайця, коли той був на відстані 600 м від неї. Зайцю до місця, де він міг би заховатись від лисиці, бігти 2 км160 м. Чи впіймає лисиця зайця, якщо бігтиме зі швидкістю 870 м/хв.. (Швидкість зайця 720 м/хв..) Зроби розрахунки.

ІІІ варіант

1.     Відрізок, який проходить через центр кола і сполучає дві протилежні точки цього кола, називається ….

2.     У числі 57208 закреслили такі дві цифри, щоб число із цифр, що залишилися, було: найбільшим, найменшим.                

3.      Запиши відповіді :
·        Скільки кінців у двох з половиною палиць ?
·        Літак летить від Москви до Києва 1 год. А назад цілих 60 хв. Чому така різниця ?
·        У Наталі на 5 пряників більше, ніж у Сергія. Наталя дала Світлані стільки пряників, скільки було у Сергія. Скільки пряників залишилося у Наталі ?

4.     В один ряд стоїть сто телеграфних стовпів. Відстань між двома сусідніми стовпами 50 м. Яка відстань між крайніми стовпами ?

5.      Хлопчик зібрав у коробку жуків і павуків – всього 7 штук. Якщо полічити число всіх ніг, то дістанемо 50. Скільки у коробці жуків і скільки павуків

6.     Карлсон з’їв 800 г меду за 8 хв, Віні – Пух – у три рази швидше. За скільки хвилин вони можуть з’їсти цей мед разом ?

7.     Два хлопчики зі швидкістю 80 м/хв , вийшли назустріч один одному. Відстань між ними була 960 м. З одним хлопчиком був собака, який біг у 4 рази швидше, ніж ішов хлопчик. Собака бігав від одного хлопчика до другого, а потім назад. Скільки метрів пробіг собака, поки хлопчики йшли назустріч один одному ?

8.     У токарному цеху виготовляють деталі з металевих заготовок. З однієї заготовки виходить одна деталь. Під час виточування залишилися стружки.  Зі стружок, що залишаться при виточуванні 6 деталей можна отримати одну  заготовку. Скільки всього деталей можна отримати з 36 заготовок ?